“Er is nog veel te doen”

Voormalig gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland Elisabeth Post is bijna tien jaar voorzitter geweest van het Bestuursplatform Noordzeekanaalgebied. Hoe blikt zij terug op deze periode? En welke boodschap heeft zij voor haar opvolgster Zita Pels?

De Hilversumse Elisabeth Post werkt momenteel als voorzitter van ondernemersvereniging Transport en Logistiek Nederland. Daarvoor is ze bijna tien jaar voorzitter geweest van het Bestuursplatform Noordzeekanaalgebied (NZKG). “Bepaalde ervaringen kan ik prima meenemen en gebruiken in mijn huidige functie”. Ze heeft nog steeds speciale banden met het NZKG. Met gepaste trots en afstand volgt ze nog altijd de ontwikkelingen: “Het gebied laat je nooit meer helemaal los. Het is een prachtig gebied binnen Noord-Holland”.

Terugblik

Post kijkt dan ook met veel “liefde en plezier” terug op wat er in de afgelopen tien jaar binnen het NZKG is volbracht. Ze is bijvoorbeeld trots op het project SHIP. Volgens haar zijn er fantastische bedrijven bij betrokken, of hebben daar iets mee te maken.

Verder wordt momenteel de grootste zeesluis ter wereld gebouwd, een omvangrijk project. Er is besloten om dit gezamenlijk op te pakken, wat erg belangrijk is.

Een bijzonder moment was het ontvangen van de havenpenning tijdens het Havengildediner 2017. “Daar was ik wel even door van slag. Ik had het absoluut niet verwacht. Het was voor mij een heftige periode, omdat drie weken daarvoor mijn vader was overleden. Ik hield het met moeite droog op dat moment”.

Samenwerking

De totstandkoming van de Visie 2040 was eveneens een memorabel moment. Daarbij was samenwerking van alle belangrijke partijen in de regio erg belangrijk. Het doel was om tot één gezamenlijke visie te komen. “Want je kan het niet alleen doen. Daarvoor spelen er teveel verschillende belangen”. Belangen van verschillende gemeenten, functionaliteiten en bedrijven spelen namelijk allemaal mee.

De visie is een houvast voor overheden en bedrijven en biedt duidelijkheid. Ondernemers weten nu bijvoorbeeld dat ze kunnen investeren voor een bepaalde periode en op het terrein gevestigd kunnen blijven. “Bedrijven weten wat ze van de overheden kunnen verwachten en andersom”.

Internationale concurrentiepositie

Bij het behouden van de internationale concurrentiepositie van de Metropoolregio Amsterdam is samenwerking eveneens cruciaal. De werkgelegenheid zal moeten worden gestimuleerd, daarnaast is “de concurrentie vanuit andere havens moordend”.

Post heeft nauw samengewerkt met diverse partijen, waaronder het Projectbureau Noordzeekanaalgebied. Haar boodschap aan de nieuwe voorzitter van het Bestuursplatform NZKG Zita Pels: “Wees zuinig op het projectbureau. Daar zitten je ogen en je oren. De medewerkers weten alles over het gebied en hebben hart voor de zaak”. Het bureau heeft een objectieve kijk op zaken en weegt alle belangen af: “Dat is echt de kracht van het hebben van een projectbureau. Er wordt niet alleen gekeken naar het geld en de grootste partij, maar ook naar het algehele belang”.

Draaischijf

Het NZKG kan de draaischijf van Nederland worden als het gaat om circulaire economie. De kolenoverslag bij de OBA (kolenterminal in de Amsterdamse haven) neemt af en er liggen kansen. “Maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is circulaire economie niet altijd en overal lief en aaibaar”. Het neemt bijvoorbeeld niet minder ruimte in beslag. Ruimte is schaars en er spelen verschillende belangen, zoals natuur, recreatie, wonen en werken. Het is dus goed om verstandig om te gaan met de beschikbare ruimte. Daarnaast is het belangrijk om zuinig om te gaan met de bedrijvigheid in het gebied. “Als je ruimte weggeeft, mis je de kans om thema’s zoals circulair en duurzaam op te pakken”.

Post neemt als voorbeeld het hergebruik van staal. Dat moet opgeslagen worden en als er iets mee gedaan gaat worden, produceert dat waarschijnlijk geluid. En als er een waterstoffabriek wordt gebouwd om energie om te zetten in waterstof, is een veiligheidscontour om het gebouw nodig. “Duurzaamheid en groen hebben niet per definitie minder ruimte nodig. Maar dat is wel iets wat veel mensen denken”.

Toekomst

Met veel verwachting kijkt Post naar de toekomst. “Het werk binnen het NZKG is nog niet af, er is nog veel te doen”. Zo hoopt ze dat er grote vooruitgang wordt geboekt vanuit het project Averijhaven. “Hier kan heel veel gebeuren op het gebied van wind op zee en verduurzaming, en ik hoop echt dat daar stappen in gemaakt worden”. Daar moet dit jaar al aan worden begonnen, het liefst al voor de zomer. “Anders loop je behoorlijk achter de feiten aan”.